De werkende markt is veranderd. Een nieuwe generatie heeft zijn intrede gedaan op de arbeidsmarkt. En met deze nieuwe generatie ontstaan ook nieuwe verwachtingen. De markt is maximaal gedraaid. Waar kandidaten vroeger in de rij stonden voor een baan, staat een opdrachtgever nu in de rij voor nieuwe werknemers. Dit is dan ook de reden dat kandidaten en werknemers veeleisend zijn. Ze hebben behoefte aan gemak en snelheid staat voorop. Wanneer een situatie hen niet bevalt, stapt deze generatie ook terug. Speel jij nog in op de behoeftes van de kandidaat, bied jij snelheid en gemak en hoe kan de juiste communicatie hierbij helpen?
Het nieuwe normaal
Je komt thuis, ploft op de bank en gooit je voeten omhoog. Je pakt je telefoon en opent je boodschappen-app. Met een druk op de knop zorg je dat je van het weekend weer een volle koelkast hebt. Heerlijk, hoe makkelijk dat gaat. Je hoeft er zelfs je huis niet meer voor uit.
Iedereen raakt steeds meer gewend aan de snelheid en het gemak dat de maatschappij te bieden heeft. Zo regel je je boodschappen, je vervoer en nog veel andere zaken snel met je smartphone. Mensen hoeven steeds minder na te denken, bijna alles is mogelijk en beschikbaar. Wanneer je leven er zo uitziet, lijkt het alleen maar vanzelfsprekend dat je flexwerk op dezelfde manier geregeld is: met een druk op de knop. De sollicitatie, communicatie en urenverwerking staan op een plek – inzichtelijk en snel – ondergebracht op de kanalen die de voorkeur hebben. En toch zien we dat dit niet altijd zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Weet jij bijvoorbeeld of je kandidaat liever via e-mail of whatsapp communiceert?
Ben je in staat om mee te bewegen?
Het is ontzettend belangrijk voor organisaties om mee te bewegen met het “nieuwe normaal”. Zo ligt de loyaliteit van je kandidaat niet per definitie bij je organisatie, maar eerder bij de plek met de beste service, de makkelijkste User Interface, de beste communicatie, tofste jobs en een hippe uitstraling naar buiten toe. Het is dus noodzakelijk om betrokken te blijven bij je kandidaten, hun te laten zien dat jij in de behoeftes kunt voorzien en kwaliteit voorop te stellen. Soms is het goed om je af te vragen of je in staat bent om flexibiliteit, snelheid, gemak en consistentie te bieden binnen je huidige werkprocessen.
Zo ligt de loyaliteit van je kandidaat niet per definitie bij je organisatie, maar eerder bij de plek met de beste service, de makkelijkste User Interface, de beste communicatie, tofste jobs en een hippe uitstraling naar buiten toe.
Hoe je van start kunt
Een eerste stap die je kunt zetten in het meebewegen, is om je te focussen op slimme communicatie met je kandidaten. Je wilt de kandidaat het idee geven dat ze niet alleen met een druk op de knop hun koelkast vol hebben, maar ook die te gekke baan binnen kunnen slepen. Dit begint bij het weten wie je kandidaten zijn, hoe zij het liefst willen communiceren en hoe je deze communicatie nog functioneler kunt inrichten door het inzetten van automatisering. Wanneer je slim communiceert in elke stap van je candidate journey, breng je snelheid, eenheid, rust en inzicht – voor jou én je kandidaat.
Een helpende hand
Tigris is als geen ander in staat om je te begeleiden in de ontwikkeling van effectieve communicatie met je kandidaten. Dankzij jaren lange ervaring in de flexbranche, optimalisatiekennis van kandidaatreizen, de juiste innovatie en gepaste begeleiding kunnen wij altijd met jou meedenken. Ons platform is ontwikkeld voor échte groei, in het tempo van jouw organisatie. Zo blijf je nooit achter.
Wil jij ook optimaal gebruik gaan maken van de talenten binnen je organisatie? Leer hoe een integraal systeem voor je front-, mid- en backoffice jou verder gaat helpen - plan een demo!
In ons volgende blog nemen we je mee in de mogelijkheden van geautomatiseerde communicatie in de uitzendbranche. Ben jij benieuwd wat er mogelijk is om jouw kandidaat nog beter te begeleiden? Lees het hier! Ook hebben wij een webinar over WhatsApp online, waar we je meer vertellen over de toevoegingen die het jouw bedrijf kan bieden!