Supersnelle communicatie door het inzetten van automatisering

Het tweede blog van een driedelige reeks over communicatie met je kandidaat. We zijn begonnen bij een algemene blik op communicatie in de flexbranche. In dit blog gaan we het hebben over de automatisering van communicatie in je organisatie en we sluiten af met eenverdieping in WhatsApp voor jouw kandidaten.

De verwachtingen van de kandidaat zijn veranderd. Zo is het belangrijk dat je meer betrokken bent, snel handelt, het de kandidaat makkelijk maakt en hem of haar begeleidt waar dit nodig is. Communicatie is daarvoor cruciaal, maar losse berichtjes sturen naar een kandidaat is niet efficiënt. Kan dat niet makkelijker? Door het inzetten van geautomatiseerde communicatie waar dat mogelijk is, kun je meer én gerichter communiceren. En dat zonder dat het je meer tijd kost! Altijd het juiste bericht, op het juiste moment.

De journey

Van sollicitant, naar kandidaat, naar medewerker. Je kandidaten gaan samen met jou door verschillende fases heen. Deze fases worden ondergebracht in de candidate- en employee journey. Door middel van de juiste automatisering kun jij een betere kandidaatbeleving gaan aanbieden. Dat komt doordat je efficiënter kunt gaan werken – focussen op wat echt telt. Herhalende taken worden ondertussen automatisch ingezet. 

Een voorbeeld van een situatie waarin je geautomatiseerde communicatie kunt inzetten: bij het binnenkomen van een sollicitatie en een uitnodiging voor een intake bij jou op de vestiging. Ook kun je makkelijker vragen om ID-documenten te uploaden, je kandidaat succes wensen op de eerste werkdag, vragen of de gewerkte uren geüpload kunnen worden en relevante vacatures delen aan het einde van een plaatsing. 

Hoe zien die touchpoints er precies uit?

Laten we het even praktisch maken. Er zijn ontzettend veel moment in de candidate- en employee journey waar communicatie wordt ingezet. We hebben er enkele uitgekozen die we in dit blog willen uitlichten.