Supersnelle communicatie door het inzetten van automatisering

De verwachtingen van de kandidaat zijn veranderd. Zo is het belangrijk dat je meer betrokken bent, snel handelt, het de kandidaat makkelijk maakt en hem of haar begeleidt waar dit nodig is. Communicatie is daarvoor cruciaal, maar losse berichtjes sturen naar een kandidaat is niet efficiënt. Kan dat niet makkelijker? Door het inzetten van geautomatiseerde communicatie waar dat mogelijk is, kun je meer én gerichter communiceren. En dat zonder dat het je meer tijd kost! Altijd het juiste bericht, op het juiste moment.

De journey

Van sollicitant, naar kandidaat, naar medewerker. Je kandidaten gaan samen met jou door verschillende fases heen. Deze fases worden ondergebracht in de candidate- en employee journey. Door middel van de juiste automatisering kun jij een betere kandidaatbeleving gaan aanbieden. Dat komt doordat je efficiënter kunt gaan werken – focussen op wat echt telt. Herhalende taken worden ondertussen automatisch ingezet. 

Een voorbeeld van een situatie waarin je geautomatiseerde communicatie kunt inzetten: bij het binnenkomen van een sollicitatie en een uitnodiging voor een intake bij jou op de vestiging. Ook kun je makkelijker vragen om ID-documenten te uploaden, je kandidaat succes wensen op de eerste werkdag, vragen of de gewerkte uren geüpload kunnen worden en relevante vacatures delen aan het einde van een plaatsing. 

Hoe zien die touchpoints er precies uit?

Laten we het even praktisch maken. Er zijn ontzettend veel moment in de candidate- en employee journey waar communicatie wordt ingezet. We hebben er enkele uitgekozen die we in dit blog willen uitlichten.

Deze stappen handmatig doorlopen is inefficiënt, het kan makkelijker en sneller. Hiervoor is het belangrijk dat je de mogelijkheid hebt om deze touchpoints digitaal onder te brengen en slim in te richten. Een manier waarop je dit kunt doen is door je werkprocessen in te richten op een integraal platform. De data die je hiermee inzichtelijk maakt, kan ingezet worden om de bovenstaande stappen te automatiseren. Komt er een sollicitant binnen? Dan gaat er direct een bedankje uit - ongeacht de tijd van de sollicitatie. Gaat iemand aan de slag? Aan de hand van de startdatum gaat er automatisch een succesberichtje uit. Om de volledige voordelen van automatisering te zien is het verstandig om je systemen onder te brengen in een integraal platform die al je data op één plek kan bewaren. Hierdoor kun je het hele proces, van A tot Z automatiseren vanaf een vaste plek. Dit scheelt enorm veel tijd. Jij en je kandidaat gaan voordelen zien in de snelheid, inzicht, overzicht en consistentie van je communicatie. En niet onbelangrijk; dit gaat je onderscheiden van je concullega’s.

Om de volledige voordelen van automatisering te zien is het verstandig om je systemen onder te brengen in een integraal platform die al je data op één plek kan bewaren.

Overtreffen van de verwachtingen

In ons vorige blog hebben we het gehad over het inzetten van goede communicatie. Dit begint bij het creëren van snelheid en gemak. Ook hebben we het gehad over de voordelen die slimme communicatie biedt. Denk bijvoorbeeld aan meer betrokkenheid die je kandidaat kan gaan beleven. Wanneer je op deze manier automatiseert, creëer je ultieme efficiëntie voor je organisatie. De tijd die je bespaart, kun je investeren in gesprekken met je kandidaat en het finetunen van de processen.

Wanneer je dit inzet zal de kandidaat altijd reactie krijgen en blijft hij of zij standaard op de hoogte. De kandidaten gaan zich betrokken voelen bij de recruiter en blijven daarmee eerder loyaal aan de organisatie. De geautomatiseerde communicatie zoals het succeswensen en delen van relevante vacatures gaat je ook onderscheiden van je competitie en zal de verwachtingen van je kandidaat overtreffen.

Onze klanten

Omdat ieder bedrijf uniek is, is het cruciaal om daarvoor unieke processen in te richten. Het voorbeeld hieronder is van een van onze klanten. 

Een helpende hand

Door ons integrale platform, innovatieve blik op de toekomst en continu vooruitziende houding weten we bij Tigris als geen ander te automatiseren. Communicatie via Facebook, Instagram, WhatsApp of email, niets is te gek. We hebben jaren ervaring met innovatie en zitten altijd bovenop de laatste trends. We weten dus wat er belangrijk is om jou als super-recruiter neer te zetten bij je kandidaat.

Wil jij ook optimaal gebruik gaan maken van de mogelijkheden binnen je organisatie? Leer hoe een integraal systeem voor je front-, mid- en backoffice jou verder gaat helpen - plan een demo!

Benieuwd naar meer informatie over dit onderwerp? Momenteel hebben wij een  webinar over WhatsApp online, waar we je meer vertellen over de toevoegingen die het jouw bedrijf kan bieden!

Terug naar overzicht