De vloeiende communicatie tussen jou en je kandidaat

Het eerste blog van een driedelige reeks over communicatie met je kandidaat. We beginnen bij een algemene blik op communicatie in de flexbranche. Daarna gaan we het hebben over de automatisering van communicatie in je bedrijf en we sluiten af met een deep-dive in WhatsApp voor jouw kandidaten.

Communiceer met je kandidaat via het kanaal dat hij of zij wil!

De flexmarkt is aan het ontwikkelen. Zo was er vroeger vooral telefonisch contact met je kandidaat, of juist meer bezoek op je locatie. Tegenwoordig beweegt de kandidaat weer anders: alles moet gemakkelijk zijn, snel. Maar de personal touch mag niet ontbreken aan het verhaal. Iedere kandidaat zal zo een voorkeur hebben voor communicatiekanalen. Zo zal de één graag willen chatten via WhatsApp, terwijl de andere juist voorkeur heeft voor Facebook of Instagram. Hoe kun je je weg vinden tussen al die verschillende vormen van communicatie, en waar begin je dan?

Waar je uitzendbureau nu is

Eerst werpen we een blik op de organisatie zelf. Mogelijk werk je nog met losse programma’s om je kandidaten en plaatsingen te beheren. Of misschien heb je ervoor gekozen om je programma’s te integreren. Hoe ver je organisatie is met het automatiseren van de verschillende processen, verteld hoeveel ruimte er is om je communicatiemogelijkheden uit te breiden. 

De stappen die je gaat zetten

Een kort en lang termijn plan voor je organisatie is belangrijk; zo heb je een duidelijke visie voor jouw bedrijf in de toekomst. De positie die je in wilt nemen in een week, maand, of jaar, vertelt je welke stappen je moet zetten. En niet geheel onbelangrijk: wat voor middelen je nodig hebt om dit waar te maken. Dit alles zal centraal staan rondom je kandidaat, hij of zij is de kern van je processen. Daarom is het tijd om te gaan kijken wat belangrijk is de kandidaat, waar hij of zij behoefte aan heeft en welke vormen van communicatie daar het beste bij aansluiten. Bied je deze contact opties al aan bij je kandidaat? Geweldig! Zo niet, neem hun wensen mee in je kort en lang termijn plan. Zo zorg je dat je continu aan de relatie met je kandidaat blijft werken terwijl je doorgroeit.

Tip vanuit onze ervaring: Bij onze klanten hebben we gemerkt dat met een herinnering via WhatsApp de uiteindelijke opkomst van de kandidaten hoger was bij hun eerste gesprek!

En dan, de kandidaat

Waarschijnlijk heb je al een compleet profiel van je kandidaat. Welke leeftijdscategorie trek je aan, wat is hun interesse en in welke markt zijn ze opzoek? Om te zorgen dat dit duidelijk is, is het belangrijk dat de interne en externe processen van je organisatie naadloos met elkaar samenwerken. Dit geeft niet alleen overzicht, dit zorgt ook dat recruiters met kandidaten kunnen gaan communiceren zoals de kandidaten dat willen. Nu kan het zijn dat de interne processen prima verlopen, maar dat daarin de behoeftes van (potentiële) kandidaten niet vervuld worden. Het wordt lastig voor de recruiter om snel en makkelijk te schakelen – dit leidt tot een belemmering in groei. Tijd om je processen en je kandidaten te combineren en de juiste tussen weg te creëren.

Wat is er mogelijk met Facebook? Wanneer je met een job adverteert op Facebook, kan een kandidaat direct via Facebook messenger solliciteren! Niet alleen makkelijk voor de kandidaat, maar ook voor jou: het gesprek én de kandidaat-gegevens kunnen direct worden verwerkt in je CRM!

Zorg dat de kandidaat vanaf het begin al duidelijk kan maken hoe hij of zij zou willen communiceren. Door deze keuze voorafgaand vast te leggen, zorg je voor gemakkelijk en snel contact voor een lange periode - de kans is dat de kandidaat zo ook langer bij jouw organisatie aangesloten blijft!

De communicatiekanalen

Je weet waar je bedrijf is, je weet waar de organisatie heen gaat, je weet wie je kandidaat is én je weet hoe je je processen en kandidaten kunt combineren. Dan is het tijd om te kijken naar communicatie. Van het moment dat je kandidaten gaat recruiten tot het moment dat je ze vraagt naar hun succesvolle plaatsing: communicatie met je kandidaat staat centraal. Het zou jammer zijn als je kandidaten zou missen vanwege de verkeerde vorm van communicatie.

Welke kanalen gebruik je nu? En welke kanalen wil je gebruiken in de toekomst? Zo kun je mailen, bellen, Whatsappen of persoonlijk kandidaten ontmoeten. En maak je deze methodes schaalbaar voor de toekomst, door ze te automatiseren met je software?

Wist je dat … je uren verwerking sneller gaat door je kandidaat te herinneren dat hij zijn uren nog moet invoeren door ze een Whatsappje te sturen? Zo heeft iedereen zijn salaris op tijd!

De eerste stap

De plek van je eerste stap zal verschillen per situatie. Zo breng je eerst je kandidaten in beeld, en ga je kijken en testen wat hun behoeftes zijn. Dan ga je je vervolgens verdiepen in de communicatiekanalen die je kunnen helpen in het creëren van de relatie met je kandidaat. Welke vormen van communicatie biedt je nu aan en welke vormen moeten er gaan komen in de toekomst? Begin met het implementeren van deze stappen en bouw zo verder aan het efficiëntste werkproces voor jouw organisatie!

Een helpende hand

Met jaren ervaring in de flexbranche, kennis van kandidaten, optimalisatie van communicatie en juiste begeleiding kunnen we als Tigris met jou meedenken. Ons platform is ontwikkeld voor échte groei, in het tempo van jouw organisatie. Zo blijf je nooit achter. Geef ons een belletje of plan direct een demo, zodat we samen kunnen kijken hoe jij jouw visie kan verwezenlijken!

Ons volgende blog gaat over het automatiseren van je communicatie binnen je processen. Benieuwd? Hij komt 23 augustus online! In de tussentijd kun je je alvast inschrijven voor ons webinar over WhatsApp, waar we je meer vertellen over de toevoegingen die het jouw bedrijf kan bieden!

Terug naar overzicht