Waarom alleen recruitment software voor jouw flexbureau niet volstaat

Partners

Recruitment software is belangrijk voor ieder flexbureau.

Elk recruitment systeem bevat dan ook wel een module om kandidaten te beheren, vacatures te plaatsen en kandidaten voor te stellen. Maar als je als flexbureau je medewerkers ook nog wekelijks, vier-wekelijks of maandelijks wilt verlonen, komt er veel meer bij kijken. Veel leveranciers van recruitment software pretenderen dat ze ook geschikt zijn voor flexbureaus, doordat ze een integratie hebben met partijen die uitzendsoftware leveren. Maar deze aanpak kent nogal wat beperkingen. Hieronder leg ik je uit waarom dat zo is.

Recruitment software verschilt van uitzendsoftware

De oorzaak van de beperkingen zit hem in het feit dat recruitment software nogal verschilt van uitzendsoftware. Toch is er tegelijkertijd ook veel overlap. Met name deze overlap is interessant. Hier is immers veel voordeel te behalen wanneer je dit binnen één systeem beschikbaar stelt.

Hierbij een aantal voorbeelden:

Het maken van een loonberekening voor de uitzendkracht en het bepalen van een tarief richting de klant gaat sneller. Wanneer een kandidaat online solliciteert en je vervolgens contact met hem legt, gebeurt het vaak dat de kandidaat zijn netto salarisindicatie doorgeeft. Je wilt dan zo snel mogelijk weten wat je dit bruto gaat kosten om de kandidaat voor te kunnen stellen bij diverse opdrachtgevers die wellicht interesse hebben in deze kandidaat. Hiervoor moet je wel weten of dit in het tarief past wat je richting je klant berekent. Wanneer je direct vanuit de software een proforma kunt maken, kun je veel sneller het externe tarief bepalen en kijken welke opdrachtgevers bereid zijn om dit tarief te betalen. Hierdoor ben je dus in staat om veel sneller te schakelen.

In de meeste recruitment systemen is het mogelijk om direct de cv’s van sollicitanten uit te lezen en in de database op te slaan. Je hebt hierdoor dus de complete werkhistorie van je kandidaten en uitzendkrachten in het systeem zitten. Wanneer je deze informatie verrijkt met CAO informatie, is het mogelijk om de kandidaat eenvoudig in te schalen. Je bent immers op de hoogte van zijn volledige werkhistorie. Wanneer een kandidaat vervolgens als uitzendkracht aan de slag gaat, kun je zijn cv verder verrijken met de werkervaring die hij bij jouw organisatie opdoet. Zo blijft de data altijd actueel.

Veel uitzendsoftware beschikt over de mogelijkheid om kandidaten te laten inloggen en hun uren in te laten voeren die ze die week gewerkt hebben. Wanneer je echter recruitment en uitzenden in één systeem hebt, is het mogelijk om je kandidaten en uitzendkrachten veel meer opties te bieden. Hierbij kun je denken aan de voortgang van sollicitaties weergeven, beschikbaarheid bijhouden en doorgeven, uren invoeren, loonstroken bekijken of bijvoorbeeld nieuwe jobs doorsturen die je kandidaten kunnen accepteren of afwijzen. Wanneer je kiest voor losse recruitment- en uitzendsoftware, zullen de mogelijkheden van een app beperkt zijn of ervoor zorgen dat de kandidaat of uitzendkracht in twee verschillende omgevingen moet inloggen. Dit gaat ten koste van de beleving en de motivatie om jouw app te gebruiken.

Bij Tigris streven we ernaar om alles op één integraal platform te ontwikkelen, zodat flexbureaus hun opdrachtgevers en kandidaten tijdens het volledige traject (van front- tot back office) zo optimaal mogelijk kunnen faciliteren.

Toch werken met losse recruitment- en uitzendsoftware?

Is het dan helemaal niet mogelijk om met meerdere software leveranciers te werken? Dat is wel mogelijk, maar denk er in dat geval goed over na hoe deze partijen samenwerken en of ze hun systemen op hetzelfde platform (bijvoorbeeld Salesforce, Zoho of Microsoft Dynamics) hebben ontwikkeld. Dit zorgt er namelijk voor dat er geen vergaande integratie meer gelegd hoeft te worden. Beide systemen kunnen dan na de juiste inrichting goed samenwerken en zijn vanuit dezelfde omgeving te benaderen.

Terug naar overzicht