Revolutie in de flexbranche: De impact van AI, data en kandidaatgerichte werving!

Er breekt een nieuw tijdperk aan voor de flexbranche, met spannende veranderingen en baanbrekende innovaties. De ontwikkeling gaat zo snel dat zelfs de leidende wetenschappers achter deze revolutie oproepen tot een moment van bezinning. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de flexibele arbeidsmarkt? In dit artikel benadrukt Maikel Neelen, CTO en oprichter van Tigris, drie belangrijke factoren die momenteel een grote impact hebben op de flexmarkt: de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), het belang van op talent gebaseerde werving en de kracht van data. 

Nu AI enorme sprongen maakt en ruim wordt ingezet in de flexbranche, is het goed om na te denken in hoeverre flexbureaus deze ontwikkelingen continu kunnen bijbenen. Met krachtige AI-tools zoals chatGPT kan er binnen no-time functiebeschrijvingen en vacatureteksten gemaakt worden die specifieke doelgroepen via verschillende kanalen aan weten te spreken. En dit is nog maar het begin van het enorme potentieel dat AI heeft voor uitzendbureaus.

De onbetwistbare impact van AI

Artificial Intelligence (AI) vormt een onomkeerbare kracht binnen de flexbranche, waardoor flexbureaus kunnen profiteren van geoptimaliseerde processen, verhoogde efficiëntie en kostenbesparing. Bovendien wordt het verbeteren van de kwaliteit van een match tussen kandidaten en vacatures aanzienlijk eenvoudiger. Dit komt doordat er een enorme hoeveelheid aan data geanalyseerd kan worden. Hiermee kunnen flexbureaus weloverwogen beslissingen maken en daarmee snel reageren op marktveranderingen. Het is van cruciaal belang dat dergelijke technieken en innovaties naadloos geïntegreerd worden in de kernactiviteiten van flexbureaus: het creëren van de perfecte match tussen kandidaat en vacature.

In de realiteit zien we momenteel dat er juist veel tijd wordt geïnvesteerd in het ontdekken van nieuwe technologieën, wat ervoor zorgt dat de kernactiviteiten van flexbureaus op een lager pitje worden gezet. Het resultaat? Veel uitzendorganisaties zijn meer tijd kwíj́t aan AI, dan dat ze tijdbesparende voordelen ervaren.

Talentgericht recruiten

Het implementeren van een talentgerichte aanpak is van essentieel belang voor krachtige werving in een competitieve arbeidsmarkt. Het employer brand speelt een belangrijke rol in talentgerichte werving. Een sterk merkimago creëert een positieve perceptie van de organisatie en trekt kandidaten aan die zich kunnen identificeren met de cultuur en waarden ervan. Met behulp van een geavanceerd platform hoeven flexbureaus zich hier geen zorgen over te maken, omdat deze aspecten naadloos geïntegreerd zijn.

Het benutten van personalisatie tijdens het wervingsproces speelt een cruciale rol. Door de wervingsstrategie af te stemmen op de specifieke behoeften, verwachtingen en voorkeuren van een kandidaat, kan het succes van het wervingsproces aanzienlijk worden verhoogd. Door deze benaderingen te implementeren binnen het recruitmentproces leggen flexorganisaties een solide basis voor langdurige relaties met kandidaten. Dit resulteert in verbeterde retentie en meer groeimogelijkheden.

Door het gebruik van een integraal platform kan er een ultieme candidate journey worden gerealiseerd. Zo zijn de werkprocessen volledig afgestemd op de kandidaat, maar geeft het platform ook real-time inzichten in wat de resultaten opleveren!

Hoe data het verschil kan maken

Bij de meeste flexbureaus is data verspreid over verschillende systemen, zoals afzonderlijke applicaties voor de front-, mid- en backoffice. Het implementeren van een geïntegreerd platform waarin de data van de front-, mid- en backoffice samenkomen, kan vele problemen in één keer oplossen. Zo gaat het zowel de candidate als de customer journey aanzienlijk verbeteren door bijvoorbeeld gemakkelijk informatie door te kunnen geven. En wanneer Whatsapp wordt ingezet binnen een integraal platform, kan er next level gecommuniceerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het faciliteren van een communicatielijn tussen flexbureau, kandidaat én opdrachtgever. Deze geautomatiseerde berichtjes kunnen ervoor zorgen dat er minder verspilling is (van tijd en dus geld) en verbetert de kandidaat- en klantbeleving.

Door het gebruik van een integraal platform kan er een ultieme candidate journey worden gerealiseerd. Zo zijn de werkprocessen volledig afgestemd op de kandidaat, maar geeft het platform ook real-time inzichten in wat de resultaten opleveren! Een slim platform weet data op de juiste manier te analyseren en geeft op basis van best practices advies op uiteenlopende vlakken.

Als bureau in je kracht staan, betekent de kandidaat écht vooruit helpen in zijn carrière. En dat door een goed gesprek. Wanneer het platform de selectie uit handen neemt, kan de recruiter gaan matchen op de softskills van de kandidaat.

Terug naar overzicht