Hoe Swenne de ruggengraat van Tigris werd

Team

Swenne had nooit gedacht dat ze ooit een carrière in de softwarewereld zou krijgen. Sterker nog, tot haar negenenveertigste wist ze niet eens precies wat softwarebedrijven deden. Inmiddels weet ze wel beter. Vandaag de dag is Swenne de steun en toeverlaat van het (support)team bij Tigris. Zonder haar had Tigris er heel anders uitgezien. In deze blog nemen we je mee hoe Swenne bij Tigris terechtgekomen is, wat ze nu toevoegt en hoe ze zelf terugkijkt op de afgelopen jaren. Wil jij een nog beter beeld krijgen van die aardige stem aan de andere kant van de lijn? Maak dan kennis met Swenne, de ruggengraat van Tigris. 

guido-swenne-en-chris-2025

Van werken in de bouw naar software-problemen oplossen

Swenne’s reis bij Tigris begon op een moment dat ze zelf nooit had verwacht. Na jaren in de bouw te hebben gewerkt, kwam ze zonder baan te zitten.

Dus toen Willem van Tigris haar uitnodige voor een gesprek bij een jong softwarebedrijf, had ze maar één vraag: "Maar eh... wat dóen jullie hier eigenlijk?"

Willem zag iets in haar, een vastbijter, iemand die niet loslaat tot het probleem is opgelost. Al snel was het in kannen en kruiken. En binnen no-time zat Swenne op de supportafdeling, gewapend met een telefoon, een laptop en een hoofd vol vraagtekens.

Haar start verliep niet echt van een leien dakje. ‘’Het is pure chaos. Ik snap er geen bal van," dacht ze dagelijks. ‘’Software? Interfaces? API’s? Klinkt als iets wat je liever overlaat aan nerds met vier beeldschermen’’, zegt ze lachend. Maar Swenne is geen opgever. Dankzij de steun van haar collega's (en haar vader, die haar elke dag herinnerde dat stoppen geen optie was), knokte ze zich door de wirwar van systemen en processen heen.

Swenne had nooit gedacht dat ze ooit een carrière in de softwarewereld zou krijgen. Sterker nog, tot haar negenenveertigste wist ze niet eens precies wat softwarebedrijven eigenlijk deden. Inmiddels weet ze wel beter. Vandaag de dag is Swenne de steun en toeverlaat van het (support)team bij Tigris.

Onze nieuweling werd onmisbaar

Na drie maanden gebeurde het onmogelijke. De puzzelstukjes vielen op hun plek! Swenne begon dingen te snappen. Ze kreeg lol in het oplossen van klantvragen. En voor ze het wist, was ze niet zomaar een supportmedewerker, maar dé steunpilaar van het hele team.

Nu, als teamleider van support, houdt Swenne het schip drijvende. Haar grootste talent? Gefrustreerde klanten omturnen naar tevreden gebruikers. “Het leukste is als iemand boos belt en ophangt met een lach. Dan weet ik dat mijn missie geslaagd is!"

Het geheime recept van support

Swenne is duidelijk iemand die niet alleen de ruggengraat van het bedrijf vormt, maar ook de onuitgesproken regelaar is. Ze heeft een no-nonsense mentaliteit, er wordt niet getwijfeld, maar er wordt opgelost. Haar motto: "Geen gezeur, gewoon fixen."

Bij haar draait het om actie. Belt er een klant op met een probleem, dan zijn er geen eindeloze e-mails of "ik kom erop terug". Ze duikt erin en lost het op. Maar dat betekent niet dat ze alles bloedserieus neemt. Haar gevoel voor humor is haar geheime troef. Soms heeft ze een klant aan de telefoon die ergens niet tevreden over is. Door haar gebruik van humor kan de situatie luchtiger worden. "Dan lach je er samen met de klant om en halveer je daarmee de stress!"

En dan is er nog haar kijk op een goed team, namelijk mensen die durven bellen en niet bang zijn om het naadje van de kous uit te zoeken. "Ik weet het niet" bestaat niet in haar woordenboek. Tenzij het gevolgd wordt door:"…maar ik zoek het uit!" Bente en Daphne zijn haar partners-in-crime op de supportafdeling, ze weten precies hoe ze met Swenne moeten werken. Samen vormen ze een geoliede machine. 

Tigris is een gekkenhuis, maar wel dat van haar!

Als je Swenne vraagt hoe ze over Tigris denkt, krijg je een antwoord in de categorie ‘liefdevol klagen’. "Ja, het is soms een gekkenhuis. Maar het is wel míjn gekkenhuis." Ze houdt van de drukte, de uitdaging en vooral van het contact met klanten.

Swenne’s verhaal is er één van doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid en het vinden van je plek op een onverwachte manier. Haar reis naar Tigris was niet makkelijk, maar ze heeft laten zien dat het nooit te laat is om nieuwe dingen te leren. En dat een softwarebedrijf niet alleen draait om code, maar vooral om mensen. Tigris is namelijk voor Swenne een plek waar je jezelf kunt zijn, kunt groeien en een verschil kunt maken, zelfs als je 49 bent en geen idee van software hebt.

‘’Ik kijk wel echt met trots terug’’. "Als je me toen had gezegd dat ik hier zou staan, had ik je waarschijnlijk uitgelachen," zegt ze, doelend op de periode waarin ze dacht dat software niet voor haar zou zijn. Juist daarom is ze dankbaar voor de kans die Tigris haar heeft gegeven. “Tigris heeft me een kans gegeven en nu heb ik de baan waar ik elke dag met plezier naar toe ga, dit had ik niet durven dromen."

Voeg je toe aan ons team!

Ben je geïnspireerd door Swenne's verhaal? Wil jij ook werken in een dynamisch team waar humor, snelheid en teamwork centraal staan? We zijn op zoek naar enthousiaste collega’s die samen met ons het verschil willen maken. Solliciteer nu en versterk ons team

Terug naar overzicht